Recept LCHF Tacopaj!

Har fått en förfrågan på recept på lchf tacopajen jag har gjort idag. Det finns flera recept man kan gå efter. Alla är dock snarlika. Men detta är min variant som jag brukar göra :)

Pajskal:
4 ägg, 1dl grädde och 2msk smör.

Smält smöret i pajformen i ugn, 225*C. Vispa hastigt ihop ägg och grädde och grädda till torr yta med ordentlig färg. Ta ut och låt formen vila.

Pajinnehållet:
400-500 gram köttfärs, 1 pressad vitlöksklyfta, smör till stekning, 1 påse tacokrydda, 0,5-1dl vatten, halverade körsbärstomater, 2dl riven ost, 1dl grädde, 0,5dl creme fraische.

Bryn färsen med vitlök och kryddor i smör. Tillsätt vattnet och låt puttra tills vätskan kokat in. Blanda osten med grädde och creme fraiche. Strö ut köttfärsen på pajbotten och fördela tomat på toppen. Häll oströran överst och grädda 10-15 minuter, på 225*C, tills ytan ser aptitligt inbjudande ut.

Tips:
Jag brukar dock alltid göra på 800 gram köttfärs och två påsar tacokrydda. Det som blir över blir en perfekt portion tacos att ha i matlåda :)

De flesta recept innehåller även lök. Skivade lökringar att lägga uppepå pajen (med tomaterna). Dock gillar jag inte gul lök och därav använder jag mig inte av det. Men smaken är som baken.

Serveras givetvis med sallad och massa creme fraiche :D


Ät och njut!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0