Vad Är Det Som Händer?

Nu är det många som undrar vad det är som hänt/händer. Så det är kanske dags för mig att berätta för alla vad som händer?!

Förra sommaren tappade jag stor del av min syn på vänster öga. Den bara försvann från en dag till en annan. Hela hösten gick jag på laserbehandling, så småningom upptäckte de att jag även hade fått förändringar på mitt högra öga och därav började de laserbehandla även det strax innan jul. Vänster öga va vid det här laget färdig behandlat och jag hade fått upplysningar om att ta kontakt med dem om synen plötsligt blev kraftigt sämre.. Sedan föll jag mellan stolarna, fick ingen ny tid.

Lördag den 2 april när jag och D va ute i Birsta hände det, det blev som svarta mönster framför ögan och 10 min senare såg jag inget, det va som om någon hällt gelé i mitt öga. Allt va grumligt (såg inget) samtidigt som det åkte runt och allt rörde sig (svårt att förklara). Jag kontaktade sjukvården och fick en akuttid samma dag.

Jag hade då fått en blödning i ögat och glaskroppen vägrade släppa fram blodet. Det blev ett till besök på akuten dagen efter där det beslutades att jag skulle akut upp till Umeå och operera bort glaskroppen. Sagt och gjort, kom upp till Umeå på onsdagen fick en spruta i ögat och sedan blev det operation på fredagen den 8 april.

Jag har sedan dess fortsatt med laserbehandling av höger öga varje/varannan vecka. Jag har den senaste tiden grubblat lite över varför jag ser så dåligt, varför jag har svårt att läsa osv. På mitt senaste besök (nu i onsdags) var synen mer nedsatt än vanligt och de upptäckte mycket aktivitet i mitt öga som inte berodde på lasern. Jag fick ingen ny tid för överläkaren här ville rådprata med Umeå först.

Lite senare under dagen ringde överläkaren upp mig. Det va som hon misstänkte, det såg inte bra ut. Jag fick än en gång en akuttid i Umeå för operation. Så nu på tisdag åker jag upp igen och operationen planeras att genomföras på onsdag. Samt att de i Umeå ansåg att jag bör ta fler sprutor i ögonen, totalt 3 i varje öga.

Dock har ju Sundvsll aldrig tid med då det är akut och de verkligen prioriterar mig så fick jag komma redan som igår, innan de öppnade. Så igår fick jag en spruta i vänster öga. På måndag gäller samma sak, 7.30 ska jag vara på operation för att få en spruta i höger öga som ska verka lite inför operationen på onsdag..

Så nu är det bara att vänta och se. De hoppas på att kunna rädda min syn på höger öga. Vänster kan bli bättre med hjälp av dessa sprutor, men jag kommer aldrig få tillbaka synen helt där. Så nu önskar, hoppas och ber jag att de lyckas. Men som alltid så kan man läsa mellan raderna och avläsa läkare ganska bra. Och det jag är mest rädd för nu är att min syn på höger öga kommer att bli lika dålig som på vänster öga...



Kommentarer
Maria

Åhh vad ledsamt att höra Jessica! Hoppas att allt ordnar sig till det bästa. Lyckönskningar från Örebro (och Milo).



Kramar!!!

2011-05-20 @ 14:52:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0